magazyn e-commerce

Najbardziej znanym chyba scenariuszem prowadzenia na początku e-sklepu jest posiadanie własnego miejsca, gdzie składuje się towar. Magazyn dla e-commerce jest czymś, czego nie sposób pominąć, nawet jeżeli dopiero zaczynamy przygodę ze sprzedażą internetową. Ciekawe jest natomiast to, co wpływa na decyzję przejścia z własnego miejsca na wynajętą przestrzeń magazynową. Powiększający się asortyment, zbyt duże koszty, czas, czy jeszcze coś innego. Owszem, istnieje i taka możliwość, że towar bezpośrednio wysyłany jest od producenta, ale zdarza się tak raczej przy wielkich gabarytach. Czyli takich, które nie tak łatwo magazynować, ponieważ potrzebna jest do tego spora przestrzeń.

Nie mówimy jednak o takich przypadkach, gdzie ze względu na rozmiar towaru, decydujemy się na rozwiązanie, które przed chwilą opisaliśmy. Sprzedaż w Internecie to bardzo często drobne produkty, które bez problemu zmieszczą się na każdej, magazynowej półce. Czy zatem magazyn e-commerce w naszych wyobrażeniach lub w praktyce ewoluuje pod wpływem wyżej opisanych czynników? Na pewno. Trudno też powiedzieć, który z nich ma decydujący wpływ w sytuacjach, kiedy własny, najczęściej domowy magazyn nie wystarcza. Kiedy czytam oferty firm, które polecają swoje usługi w tym zakresie, zwraca się uwagę przede wszystkim na obniżenie kosztów. I jest to w biznesie zasadniczy powód wszelkich ruchów, których celem jest optymalizacja zysku.

Magazyn e-commerce – co sprzedajemy i jaki jest popyt

Oczywiście wszystko zależy od tego, jaki towar sprzedajemy i jakie jest na niego zapotrzebowanie. A także, czy to produkt pierwszego wyboru, czy raczej coś, co wymaga reklamy. Na pewno ważne jest, czy prowadzimy osobny sklep, czy jest on połączony z dużo większą platformą, jaką jest na przykład amazon. Za każdym razem nieco inaczej będziemy definiować to, czym dla nas jest magazyn e-commerce. W każdym razie wiele czynników ma wpływ na to, w jaki sposób towar się sprzedaje.

Nie ma algorytmu

Trzeba sobie też zdawać sprawę, że nie ma algorytmu, według którego wyliczymy, jak najlepiej prowadzić e-sklep. Stąd być może na samym początku, kiedy rozpoczynamy swoją przygodę z handlem elektronicznym, możemy mieć poczucie, że jest zbyt dużo zmiennych lub niewiadomych, które po drodze będą dla nas bardziej przejrzyste.

Czas sprzedającego

Innym czynnikiem, na który często zwraca się uwagę, jest czas sprzedającego. Jeżeli to jest mała, rodzinna firma, która zatrudnia najbliższe osoby, może się okazać, że wraz ze zwiększającym się popytem, potrzebni będą nowi pracownicy. Szukanie na rynku pracy osób, które spełnią nasze oczekiwania, nie jest oczywiście poszukiwaniem igły w stogu siana. Niemniej potrzebować będziemy kogoś z doświadczeniem, a na pewno pracownika, który rozumie wymogi sprzedaży internetowej. Zatem być może łatwiej będzie w takiej sytuacji oddać tę część naszego e-handlu w ręce profesjonalnych firm, zajmujących się magazynowaniem i wysłką.